درمان عفونت بعد از عمل بینی

عمل بینی یکی از شایع ترین عمل های زیبایی و در عین حال درمانی است که علاوه بر رفع نقص های ظاهری می تواند مشکلات تنفسی را برطرف کند. با وجود پیشرفت های گسترده در حوزه عمل بینی و تبحر جراحان، امکان عوارض جانبی بعد از عمل بینی بسیار کاهش یافته است. با این حال امکان برخی عوارض به دلایل مختلف از جمله نداشتن مهارت جراح و یا عدم مراقبت های بعد از عمل وجود دارد. عفونت یکی از خطراتی است که بعد از هر نوع عمل از جمله عمل بینی ممکن است ایجاد شود. به منظور آشنایی با علل، علائم و راه های درمان عفونت بعد از عمل بینی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

عوارض و خطرات بعد از عمل بینی

امروزه به لطف توسعه علم پزشکی و تکنیک های جراحی در عمل های زیبایی و درمانی بینی، کمتر شاهد عوارض جدی هستیم. با این حال نداشتن تجربه بالای جراح و جدی نگرفتن مراقبت های بعد از عمل بینی می تواند احتمال بروز عوارضی را به وجود آورد. به طور کلی، مهمترین خطرات عمل بینی عبارتند از:

• واکنش به ماده بیهوشی مانند تهوع، استفراغ، سرگیجه و ضعف
  • مشکلات تنفسی
  • بی حسی دائمی در داخل یا اطراف بینی
  • تغییر رنگ پوست
  • ایجاد جای زخم (اسکار)
  • ایجاد سوراخ در سپتوم
  • عدم تقارن در سوراخ های بینی
  • کاهش یا از دست دادن حس بویایی

توجه داشته باشید که در صورت انتخاب بهترین جراح بینی و رعایت نکات بعد از عمل، احتمال بروز عوارض جانبی ذکر شده بسیار پایین خواهد بود. به همین علت در انتخاب جراح خوب بینی دقت لازم را داشته و دستورالعمل های جراح را بعد از عمل بینی جدی بگیرید. لازم به ذکر است عوارضی مانند تورم، کبودی و درد بعد از عمل بینی طبیعی بوده و به مرور زمان با رعایت مراقبت های بعد از عمل برطرف خواهد شد.

عفونت بعد از رینوپلاستی

علت عفونت بعد از جراحی بینی چیست؟

اگرچه در گذشته امکان بروز عفونت پس از عمل بسیار زیاد بود، اما امروزه به لطف پیشرفت علم پزشکی و تکنیک های جراحی کمتر شاهد این خطرات هستیم. به طور کلی، عفونت بعد از عمل بینی حتی با وجود جراح حاذق ممکن است به دلیل عدم مراقبت های بعد از عمل بینی رخ دهد. همان طور که می دانید زخم های باز بیشتر در معرض عفونت قرار دارند و اغلب باکتری ها از طریق زخم های باز یا پوست آسیب دیده وارد بدن می شوند.

اغلب باکتری ها می توانند به دلایل مختلف از جمله تمیز نشدن محل زخم، تمیز نبودن دست ها به هنگام تعویض پانسمان و مرطوب ماندن زخم ها سبب ایجاد عفونت شوند. در شرایط نادر نیز ممکن است باکتری ها در حین عمل جراحی به دلیل عدم استرایلیزاسیون محیط و تجهیزات پزشکی باعث عفونت شوند.

علائم عفونت بعد از عمل بینی

تجربه درد، کبودی و تورم بعد عمل بینی طبیعی است، اما اگر این عوارض برای مدت طولانی ادامه یابد ممکن است نشانه ای از عفونت باشد. در مواقعی که درد و تورم همراه با قرمزی، ترشح مایعات زرد یا سبز رنگ و افزایش گرما در محل برش باشد، احتمال وجود عفونت بسیار بیشتر است. به طور کلی مهمترین علائم عفونت بعد از جراحی بینی عبارتند از:

• تورم غیر طبیعی
  • افزایش درد در محل برش
  • افزایش قرمزی که از بین نمی رود
  • ترشحات سبز یا زرد رنگ از ناحیه زخم
  • تب مداوم
  • داغی پوست در محل برش
  • بوی بد از محل زخم
  • خونریزی بیش از حد بینی

عفونت سینوس ها پس از عمل بینی

یکی از عوارضی که ممکن است برای برخی افراد (به ویژه بینی های استخوانی) رخ دهد، عفونت سینوس ها بعد از جراحی بینی است. به طور کلی، افرادی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند از سینوزیت حاد یا آلرژی رنج می برند، زیرا عمل بینی بر روی استخوان اسکلت بینی تاثیر می گذارد. همچنین آلرژی و سینوزیت تحت تاثیر مخاط بینی و روزنه های سینوس قرار می گیرد. در نتیجه جراحی بینی باعث تشدید عفونت سینوسی یا آلرژی می شود.

عوارض عفونت بینی بعد از عمل

آیا عفونت بعد از عمل بینی خطرناک است؟

اگرچه عفونت جدی ترین عارضه بعد از جراحی بینی است، اما اکثر عفونت ها پس از برداشتن ایمپلنت و درمان آنتی بیوتیکی موضعی، بهبود می یابد. با این حال درمان به موقع عفونت بعد از رینوپلاستی از اهمیت بسزایی برخوردار است. عفونت پس از جراحی بینی می تواند خطر خونریزی را افزایش داده و حتی بر نتیجه عمل اثر منفی بگذارد. علاوه بر این، عدم درمان عفونت بعد از عمل بینی می تواند عفونت را در سایر قسمت های بدن منتشر کرده و عوارض جدی تری ایجاد کنند.

درمان عفونت بعد از عمل بینی

پس از تشخیص عفونت در بیمار، پزشک آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می کند و اغلب عفونت های پس از رینوپلاستی با دارو درمان می شوند. در صورتی که شدت عفونت زیاد باشد، علاوه بر تجویز آنتی بیوتیک های خوراکی، ممکن است جراح عفونت داخل زخم ها را تخلیه کند. در موارد عفونت های شدید بیمار در بیمارستان بستری خواهد شد تا آنتی بیوتیک های داخل وریدی تزریق شود. شایان ذکر است که بروز عفونت بعد از جراحی های زیبایی بندرت رخ خواهد داد، با این حال عدم مراقبت های بعد از عمل احتمال ایجاد عفونت را افزایش می دهد.

درمان عفونت بخیه ها پس از عمل بینی

اکثر عفونت ها بعد از عمل بینی به دلیل عدم رسیدگی و تمیزی بخیه ها در زخم ها ایجاد می شود. در چنین شرایطی که عفونت تنها روی زخم ها ایجاد شده و به بافت های بینی نفوذ نکرده است توصیه می شود زخم بخیه ها را تمیز نگه دارید. بدین منظور محل را با آب و صابون شسته و خشک کنید تا از نفوذ عفونت به سایر بخش های بدن جلوگیری شود. علاوه بر این مصرف داروهای آنتی بیوتیک خوراکی می تواند از گسترش عفونت جلوگیری کند.

جلوگیری از عفونت بعد از عمل رینوپلاستی

همان طور که اشاره شد، احتمال بروز عفونت ناشی از عدم بهداشت اتاق عمل و تجهیزات جراحی بسیار نادر است. در حقیقت اکثر عفونت ها در اثر عدم رسیدگی به زخم ها و مراقبت های بعد از عمل بینی رخ می دهد. لذا رعایت نکات زیر می تواند به کاهش بروز عفونت بعد از عمل کمک کند:

• به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.
  • دستورالعمل های پس از جراحی را رعایت کنید.
  • محل زخم را خشک و تمیز نگه دارید.
  • پانسمان را در زمان های تعیین شده تعویض کنید.
  • قبل از پانسمان زخم خود را کاملا خشک کنید.
  • خوب استراحت کنید تا سیستم ایمنی بدنتان قوی شود.
  • به محض آنکه یکی از علائم عفونت را مشاهده کردید با پزشک خود در میان بگذارید.

عفونت یکی از خطرات احتمالی بعد از عمل های جراحی است که عمل بینی هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود. از آنجایی که عمل بینی یک روش تهاجمی است که برش هایی بر روی پوست ایجاد می شود، امکان بروز عفونت وجود دارد. امروزه احتمال ابتلا به عفونت بعد از عمل بینی به دلیل عدم بهداشت محیط عمل بسیار کم است و اغلب عفونت ها به دلیل عدم رعایت مراقبت های بیمار بعد از عمل رخ می دهد. بنابراین علاوه بر انتخاب جراح خوب بینی به دستورالعمل های پزشک عمل کرده و زخم بینی را تمیز نگه دارید. در صورت ابتلا به عفونت و مشاهده علائم آن به پزشک خود مراجعه کنید تا از پخش شدن عفونت در سایر قسمت های بدن جلوگیری شود.