شکستگی بینی

شکستگی بینی یکی از مشکلاتی است که افراد زیادی از آن رنج می برند. دلیل این امر این است که ناحیه بینی یکی از اجزای آسیب پذیر در برابر ضربه است، بنابراین ضربات به راحتی می تواند باعث ترک یا شکسته شدن استخوان بینی شود. استخوان یا غضروف بینی معمولا بر اثر حوادثی مانند تصادفات رانندگی، آسیب های ورزشی و یا در هنگام نزاع و درگیری ممکن است دچار شکستگی شود. به منظور آشنایی بیشتر با علل، علائم و راه های درمان شکستگی بینی در لرستان تا انتهای این مقاله بهترین جراح بینی بروجرد دکتر کیان احمدی همراه ما باشید.

شکستگی بینی

بینی به عنوان برجسته ترین عضو در صورت قرار دارد، لذا نسبت به سایز اجزای صورت آسیب پذیرتر است. به طور کلی، شکستگی بینی به وضعیتی اطلاق می شود که استخوان یا غضروف بینی شکسته یا ترک خورده است. این شکستگی ها به طور کلی در بالای پل بینی یا در سپتوم بینی (تیغه بینی) رخ می دهد. به طور کلی 40 تا 50 درصد از شکستگی هایی که در صورت اتفاق می افتد مربوط به شکسته شدن استخوان بینی است. جالب است بدانید که بر اساس آمار، شکستگی بینی در آقایان 2 برابر بیشتر از خانم ها رخ می دهد.

جراحی همزمان رینوپلاستی و شکستگی بینی

مهم است بدانید که انجام همزمان عمل زیبایی بینی و استخوان شکسته مناسب نیست و از سوی جراحان با تجربه توصیه نمی‌شود. در طی اعمال تغییرات زیبایی بینی، استخوان تراشیده یا شکسته می‌شود و اگر بینی از قبل آسیب دیده باشد، تحمل این نوع تغییرات را نخواهد داشت. بنابراین، بهتر است ابتدا برای درمان بینی شکسته به بهرین جراح بینی در لرستان دکتر احمدی مراجعه کنید و پس از بهبود، جراحی زیبایی را در نظر بگیرید تا ساختار استخوانی بهبود یابد و برای جراحی آماده شود. در هر صورت، انجام جراحی باید توسط جراح بینی با تجربه و انجام شود، تا در صورت وجود آسیب‌های ناچیز، بتوان احتمال جراحی همزمان را مدنظر قرار داد بدون اینکه به شما آسیب برساند.

شکستگی بینی و علائم آن

علائم شکستگی بینی

علائم و نشانه های زیادی وجود دارد که هنگام شکستگی استخوان ظاهر می شود. شایع ترین علائم شکستگی بینی شامل موارد زیر است:

• درد در بینی
  • حساس شدن بینی نسبت به هرگونه لمس
  • خونریزی از بینی
  • هماتوم سپتوم (جمع شدن خون در تیغه‌ی میانی بینی)
  • تورم و التهاب در اطراف بینی
  • کبودی در اطراف چشم و بینی
  • مشکل در تنفس از طریق بینی
  • کج شدن بینی
  • انسداد مجرای بینی
  • ترشحات غیرطبیعی از بینی

علت شکستگی بینی

هرگونه ضربه و فشار شدید به بینی می‌تواند موجب شکستگی بینی شود، اغلب حوادثی که منجر به ترک خوردن یا شکسته شدن استخوان بینی می‌شود عبارتند از:

• تصادف با وسایل نقلیه
  • آسیب در هنگام تمرینات و مسابقات ورزشی
  • دعواهای فیزیکی
  • افتادن و یا سقوط

چه کسانی در معرض خطر شکستگی بینی هستند؟

حوادث ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتد، بنابراین همه در معرض خطر شکستگی بینی در مقطعی از زندگی خود هستند. با این حال، برخی فعالیت ها ممکن است خطر شکستگی را افزایش دهند. افرادی که بیشتر ورزش های تماسی را انجام می دهند بیشتر از دیگران در معرض خطر ترک خوردن یا شکستن استخوان بینی هستند. برخی از ورزش هایی که در آنها تماس رخ می دهد عبارتند از:

• بسکتبال
  • بوکس
  • بیسبال
  • هاکی
  • ورزش های دفاع شخصی
  • فوتبال
  • دوچرخه سواری یا موتور
  • انجام اسکی یا اسنوبورد

علاوه بر ورزشکاران، برخی از افراد مانند کودکان و افراد مسن در مقایسه با گروه های سنی بیشتر در معرض خطر شکستگی بینی هستند. کودکان در معرض خطر بیشتری برای شکستگی قرار دارند، زیرا هنوز در رشد توده استخوانی هستند. اگرچه میزان شکستگی در مردان بیشتر است، اما ممکن است برای زنان نیز رخ دهد.

آیا بینی شکسته باید جراحی شود؟

عدم مراجعه به پزشک برای انجام جراحی بینی شکسته ممکن است منجر به عواقبی شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

ناهنجاری ظاهری: عدم اصلاح شکستگی بینی می‌تواند به ناهنجاری در شکل بینی منجر شود. شکل طبیعی و صاف بینی را از دست داده و بر ظاهر و اعتماد به نفس فرد تأثیرگذار باشد.

مشکلات تنفسی: عدم درمان شکستگی بینی تحت نظر جراح بینی خوب در بروجرد همچون دکتر کیان احمدی می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی شود. تنگی نفس، سرفه مکرر یا عفونت‌های مرتبط با بینی از جمله عوارضی هستند که ممکن است تجربه شود و تأثیر منفی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد.
در نتیجه بهتر است جهت درمان ابتدا به پزشک مراجعه کنید، چراکه در اکثر مواقع نیازی به جراحی نبوده و با روش های دیگر پروسه درمان انجام خواهد شد.

شکستگی بینی و تشخیص آن

نحوه تشخیص شکستگی بینی

با مشاهده‌ علائمی که در بالا ذکر شد باید در اسرع وقت به اولین مرکز اورژانس مراجعه نمائید. پزشک ابتدا طی یک معاینه فیزیکی و با فشار آرام روی پل و اطراف بینی میزان آسیب وارد شده را بررسی می‌نماید، سپس با مشاهده مجرای بینی هرگونه انسداد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در اغلب موارد با معاینات فیزیکی، شکستگی بینی قابل تشخیص است، اما گاهی اوقات جهت بررسی ترومای صورت لازم است تصاویری با اشعه ایکس تهیه شود. تصویربرداری از بینی ممکن است با توجه به نظر پزشک توسط اشعه ایکس و یا سی تی اسکن باشد.

درمان شکستگی بینی در بروجرد با دکتر احمدی

پس از تشخیص شکستگی بینی با توجه به میزان آسیب وارد شده به استخوان‌ها و یا غضروف های بینی باید به یک پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه نمائيد، درمان‌هایی که جهت شکستگی ارائه می‌شود شامل موارد زیر می‌باشد:

استفاده از یخ و دارو

در صورتی که شکستگی بینی موجب کج شدن بینی یا مشکلات ظاهری جدی نشده باشد در اکثر موارد احتیاجی به جراحی وجود ندارد. با مصرف برخی مسکن‌ها مانند استامینوفین یا ایبوپروفن می‌توانید میزان درد را کاهش دهید، همچنین استفاده از کمپرس یخ می‌تواند به کاهش التهاب و سایر علائم شکستگی کمک نماید. در صورتی که میزان درد والتهاب طی چند روز کاهش نیافت باید جهت انجام اقدامات درمانی مناسب به یک پزشک متخصص مراجعه نمائید.

بیشتر بخوانید: جراحی درمانی بینی

تخلیه خون جمع شده در حفره‌های بینی

در مواردی که ضربه وارد شده به بینی شدید باشد و شکستگی رخ داده موجب جمع شدن خون در یک یا دو طرف تیغه‌ی میانی بینی شده باشد لازم است که این خون تخلیه شود.

عدم تخلیه خون جمع شده در سپتوم می‌تواند موجب به سوراخ شدن تیغه میانی بینی و یا ریزش پل بینی شود. بنابراین جهت جلوگیری از این عوارض باید پس از هرگونه ضربه ابتدا به اورژانس مراجعه کنید تا بینی شما معاینه شود و در صورت وجود هرگونه خونریزی و یا تجمع خون در حفره‌های بینی، خون این ناحیه باید تخلیه شود. نکروز بافت بینی که بر اثر هماتوم سپتوم (خون جمع شده در تیغه بینی) رخ می‌دهد ممکن است در ظرف مدت 24 ساعت پس از آسیب آغاز شود.

جا انداختن بینی بدون جراحی

در صورتی که استخوان و یا غضروف‌های بینی از محل اصلی خود خارج شده باشند باید توسط پزشک اصلاح شوند. جهت انجام این درمان ابتدا بینی باید توسط یک بی‌حسی موضعی بی‌حس شود تا میزان درد و ناراحتی در حین جا انداختن استخوان‌ها و غضروف های شکسته کاهش بیابد. گاهی اوقات با توجه به سن بیمار و یا شدت جراحات ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود، به عنوان مثال برای کودکان خردسال این درمان در اغلب موارد با بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

در مواردی که التهاب و تورم وجود دارد جهت تنظیم استخوان‌های شکسته‌ی بینی باید چند روز صبر نمود تا میزان التهاب بینی کاهش بیاید. پس از اصلاح استخوان‌های شکسته و قرار دادن آنها در محل اصلی، گاز استریل در حفره‌های بینی و پانسمان و آتل‌ درخارج بینی قرار داده خواهد شد تا استخوان‌ها و غضروف‌های شکسته شده به تدریج بهبود بیابند. آتل و پانسمان معمولاً پس از 1 الی 2 هفته خارج خواهند شد.

درمان جراحی

در صورتی که میزان آسیب وارد شده بر اثر شکستگی بینی شدید باشد درمان جراحی لازم است. این درمان با بیهوشی عمومی و توسط یک جراح بینی در بیمارستان انجام می‌شود. در طی جراحی گاهی اوقات لازم است بافت بینی باز ‌شود تا جراح بتواند به ساختار اسکلت داخلی بینی دسترسی داشته باشد، با توجه به میزان شکستگی و آسیب ممکن است اصلاحاتی در تیغه‌ی بینی و یا سایر استخوان‌ها و غضروف‌ها انجام شود، سپس بخیه‌هایی در داخل و خارج بینی اعمال می‌شود و پس از پانسمان یک آتل روی بینی قرار داده خواهد شد. بخیه‌ها و آتل ظرف مدت 1 هفته خارج خواهند شد اما لازم است تا چند ماه از بینی خود محافظت نمائید تا تمام آسیب‌های وارده به خوبی بهبود بیابند.

پیشگیری از شکستگی بینی

این اقدامات احتیاطی را می توان برای کاهش خطر شکسته شدن استخوان بینی انجام داد:

• برای جلوگیری از افتادن روی زمین، کفش هایی با نیروی اصطکاک خوب با زمین بپوشید.
  • هنگام انجام ورزش های تماسی و مبارزه مستقیم از محافظ صورت مناسب برای جلوگیری از آسیب بینی استفاده کنید.
  • استفاده از کلاه ایمنی محافظ سر در هنگام رانندگی با دوچرخه یا موتور سیکلت و هنگام اسکی یا اسنوبرد.
  • در حین رانندگی از کمربند ایمنی ببندید و مطمئن شوید که کودکان به درستی در صندلی های عقب نشسته اند.

شکستگی بینی به واسطه آسیب پذیر بودن این عضو از صورت، یکی از شایع ترین شکستگی ها به شمار می رود. به طورکلی، شکستگی یا ترک در استخوان های بینی بیشتر در استخوان های بالای پل بینی رخ می دهد. علل شایع شکستگی بینی شامل ورزش های تماسی، دعواهای فیزیکی، تصادفات رانندگی و زمین خوردن است که به نوبه خود منجر به ضربه به صورت می شود.

این وضعیت می تواند باعث درد همراه با تورم و کبودی در اطراف بینی و زیر گوش شود. درمان های متعددی غیرجراحی وجود دارد، اما در برخی موارد به دلیل آسیب شدید نیاز به جراحی وجود دارد. در پایان توضیه می شود در صورت وارد شدن هرگونه آسیب بینی به بهترین متخصص گوش، حلق بینی مراجعه کنید.