التهاب حنجره یا لارنژیت؛ علل، علائم و درمان آن

التهاب حنجره یا لارنژیت، بیماری است که در اثر عفونت ویروسی یا در اثر استفاده قوی و شدید از تارهای صوتی ایجاد می شود. این بیماری به دو شکل حاد و مزمن وجود دارد که همراه با گرفتگی صدا یا از دست دادن صدا، گلو درد و مشکل در بلع مشخص می شود. این بیماری در موارد حاد پس از 2 هفته بهبود می یابد، اما در لارنژیت مزمن مدت بهبودی طولانی تر است. به منظور آشنایی بیشتر با علل، علائم و درمان التهاب حنجره یا لارنژیت تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

التهاب حنجره چیست؟

حنجره در قسمت فوقانی نای قرار دارد و در داخل آن دو جفت تار صوتی وجود دارد. هر یک از این تارها از یک ماهیچه تاندون و غشای مخاطی تشکیل شده اند. هنگامی که دو تار باز و دور از هم هستند نفس می کشیم و در صورت انسداد و چسبیدن دو تار به هم صدا تولید می شود. لارنژیت زمانی رخ می دهد که حنجره ملهتب و متورم شود. در چنین شرایطی مشکلات تنفسی، گرفتگی صدا و حتی از دست دادن صدا ایجاد می شود.

انواع لارنژیت

به طورکلی، التهاب حنجره بر اساس علائم و علل ایجاد آن به دو دسته تقسیم بندی می شود که عبارتند از:

• لارنژیت حاد یا التهاب حاد حنجره
  • لارنژیت مزمن یا التهاب مزمن حنجره

به طور کلی، لانرژیت حاد با عفونت حاد دستگاه تنفسی همراه است و در عرض چند روز برطرف می شود. در حالی که در لارنژیت مزمن با گرفتگی ظاهر شده و به مدت 3 تا 4 هفته یا بیشتر ادامه خواهد داشت.

لارنژیت چیست

علت التهاب حنجره

علل و عوامل زیادی وجود دارد که منجر به التهاب حنجره می شود. بهتر است بدانید که دلایل ایجاد لارنژیت یا التهاب حنجره بر اساس نوع حاد و مزمن متفاوت است.

علت لارنژیت حاد

شایع ترین علل لارنژیت حاد موارد زیر است:

• عفونت ویروسی که باعث سرماخوردگی می شود.
  • فشار صدا ناشی از فریاد زدن یا صحبت زیاد.
  • عفونت باکتریایی که کمتر اتفاق می افتد.

علت لارنژیت مزمن

شایع ترین علل لارنژیت مزمن موارد زیر است

• استفاده بیش از حد از صدا به خصوص زمانی که نحوه تولید صدا نادرست است و باعث تحریک مداوم غشای مخاطی حنجره می شود.
  • آلرژی و التهاب مزمن مجاری تنفسی مانند سینوزیت
  • رفلاکس معده
  • استنشاق مواد محرک مانند مواد شیمیایی و دود
  • نوشیدن بیش از حد الکل و کشیدن سیگار

علائم التهاب حنجره (لارنژیت)

علائم زیادی وجود دارد که نشان دهنده التهاب حنجره است که مهمترین آنها عبارتند از:

• گرفتگی صدا
  • از دست دادن صدا
  • گلو درد و خارش مداوم
  • خشکی گلو
  • سرفه خشک
  • مشکل در بلعیدن غذا
  • اختلالات تنفسی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

از مهمترین مواردی که نیاز به مشاوره با پزشک دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• گرفتگی صدا که در موارد سرماخوردگی یا آنفولانزا تا 10 روز از بین نمی رود.
  • دمای بدن از 38.5 درجه سانتیگراد بالاتر باشد.
  • اگر بیمار تنگی نفس، مشکلات بلع، سرفه مداوم یا مخاط چرکی داشته باشد.
  • افرادی که صدا برای آنها منبع امرار معاش است، مانند هنرمندان، خوانندگان، معلمان.
  • گرفتگی صدا که بیش از یک ماه بدون علت ظاهری ادامه دارد.
  • هنگامی که گرفتگی صدا با سرفه های تحریک کننده مداوم همراه است .
  • زمانی که خلط خونی با سرفه یا بدون سرفه وجود دارد.
  • گرفتگی صدا بدون هیچ علت قابل مشاهده ای بدتر می شود.

تفاوت لارنژیت با فارنژیت

توجه داشته باشید که التهاب حنجره (لارنژیت) با التهاب گلو یا حلق (فارنژیت) متفاوت است و نباید علائم و روش های درمان آن با یکدیگر اشتباه گرفته شود. شایع ترین ویژگی فارنژیت درد است که با علائم خشکی و دشواری در بلعیدن همراه است.

از طرف دیگر، لارنژیت حاد یک آلودگی ویروسی یا باکتریایی است که در نتیجه آن گرفتگی صدا ایجاد می شود. به طور کلی، لارنژیت با برطرف شدن التهاب در راه های هوایی برطرف می شود و با عوارض دیگری مانند تنگی نفس همراه نیست.

تشخیص لارنژیت یا التهاب حنجره

پزشک برای تشخیص لارنژیت به اقدامات زیر متوسل می شود:

لارنگوسکوپی

در روشی به نام لارنگوسکوپی، پزشک می تواند تارهای صوتی را با استفاده از یک نور و یک آینه کوچک برای مشاهده پشت گلو معاینه کند. همچنین، ممکن است پزشک از لارنگوسکوپی فیبر نوری استفاده کند. در این روش، دوربین کوچک و نور وارد بینی یا دهان بیمار می شود و سپس پزشک می تواند حرکت تارهای صوتی را در حالی که بیمار صحبت می کند تماشا کند.

نمونه برداری (بیوپسی)

اگر پزشک ناحیه مشکوکی را ببیند، ممکن است با گرفتن نمونه بافت برای معاینه زیر میکروسکوپ بیوپسی انجام دهد.

درمان لارنژیت

درمان التهاب حنجره

درمان لارنژیت بستگی به کاهش شدت بیماری های ایجاد کننده آن مانند سوزش سر دل یا التهاب تارهای صوتی دارد. اگر علت لارنژیت ویروسی باشد، بیمار بدون نیاز به درمان در عرض یک هفته بهبود می یابد. در چنین شرایطی بیمار نیاز به استراحت و مایعات فراوان دارد. اما اگر علت التهاب حنجره باکتریایی باشد، برای درمان باید آنتی بیوتیک تجویز شود.

به طورکلی، بر اساس انواع لارنژیت درمان ها به شرح زیر است:

درمان لارنژیت حاد

اقدامات خودمراقبتی در منزل می تواند علائم لارنژیت حاد را با موارد زیر تسکین دهد:

• سکوت و عدم صحبت کردن
  • مصرف مایعات
  • مرطوب کردن هوا

بیشتر بخوانید: جراحی سینوس بینی

درمان لارنژیت مزمن

درمان علل لارنژیت مزمن به کاهش و درمان التهاب کمک می کند و برجسته ترین درمان های مورد استفاده عبارتند از:

• آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک ها در موارد خاص استفاده می شوند، زیرا باکتری ها عامل اصلی التهاب حنجره نیستند.
  • کورتیکواستروئید: کورتیکواستروئیدها می توانند در برخی موارد بحرانی به کاهش التهاب حنجره کمک کنند.

چگونه می توان از لارنژیت پیشگیری کرد؟

برای جلوگیری از التهاب حنجره، دستورالعمل های زیر باید رعایت شود:

• از استعمال دخانیات در تمام اشکال آن خودداری کنید.
  • الکل ننوشید.
  • مایعات بیشتری بنوشید.
  • از افراد مبتلا به عفونت های تنفسی دوری کنید.
  • از غذاهای تند که سبب زفلاکس معده می شود، پرهیز کنید.
  • در نوشیدن قهوه و نوشیدنی های کافئین دار زیاده روی نکنید.
  • از غذاهای غنی از غلات کامل، میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.
  • روی بهداشت شخصی و شستن مکرر دست ها تمرکز کنید.

التهاب حنجره یا لارنژیت به دو شکل حاد و مزمن ظاهر می شود. علت اصلی این بیماری عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی، استفاده بیش از حد از صدا و قرار گرفتن در برابر محرک ها شناخته شده است. لارنژیت حاد معمولا یک هفته درمان می شود، اما برای درمان لارنژیت مزمن نیاز به مدت زمان طولانی تری وجود دارد. در پایان توصیه می شود به محض مشاهئه علائم التهاب حنجره به بهترین متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کنید.